Black Friday – Černý pátek
On 6. 5. 2023 byStarší občané možná ani nechápou, co tato akce znamená, obchodní řetězce totiž přebírají originální název této akce v angličtině. Je to vlastně reklama na slevy a postupně se z toho stal jeden z největších nákupních svátků. Postupně se do něj zapojuje stále větší procento českých obchodů.
Ale jsou tyto slevy skutečně tak výhodné nebo je to jen strategie obchodníků nalákat nakupující do svých obchodů a prodat co nejvíce zboží?
Celá tato kampaň vznikla v USA, kde je Black Friday každoroční velikou akcí. Není to oficiální svátek, ale například v Kalifornii mají v tento den státní zaměstnanci volno. Na tento den se všichni velmi těší a nakupující jsou ochotni stát od brzkých ranních hodin dlouhé fronty na vytoužené zlevněné zboží.
U nás zájem o tuto akci stále roste, zapojují se do ní houfně i internetové obchody a své zboží nabízejí se slevou i po dobu několik dní. Je známo, že největší zájem je o elektroniku, ale i na ostatní zboží, např. potraviny, zájezdy, letenky, kosmetiku a hračky se stojí fronty.
Zákazníkům se ale radí, aby si před nákupem zboží porovnali ceny před a po slevě. Někdy jsou totiž tyto slevy uměle vytvořené, jsou to triky obchodníků s navyšováním původní ceny tak, aby sleva vypadala co největší. Prodejci nejdříve stanoví přemrštěné, matoucí ceny a z nich pak vytváří slevy, takže tyto nákupy nejsou nakonec tak výhodné, jak se na první dojem zdají. Někteří spotřebitelé o tomto informují Českou obchodní inspekci, ta bohužel nemůže v tomto případě nijak zasahovat, tato praktika není z její strany nijak postižitelná. U nás existuje volná tvorba cen a obchodníci si tak mohou sami stanovit libovolnou prodejní cenu. Zákon totiž neupravuje, ze kterého období má údajná původní cena vycházet.
Naštěstí má spotřebitel možnost vybírat výhodný nákup i u konkurence, a pokud si spočítá průměrnou cenu zboží během roku a následnou výhodu slevy, může být nakonec velmi spokojený.